dinsdag 10 november 2009

Waarom Portugees? Praat toch gewoon Spaans!

Die foto's zien er leuk uit, het werk valt reuze mee, maar hoe zit het met dat portugees?

Het had handiger geweest als ik vorig jaar een taalbad Portugees had genomen in plaats van Spaans, maar ondanks deze foute gok komt het Spaans toch goed van pas. Spaans en Portugees zijn immers zoals Nederlands en Duits, je kan het wel spreken en verstaan, maar om het goed te doen moet er gewerkt worden!

Daarom was ik goed voorbereid en had een stevig boek gekocht dat me werd aangeraden bij zelfstudie van Portuguees. Dit was enkele weken voor ik vertrok. Het begin vlotte redelijk goed. Tot alles moest worden ingepakt en geregeld. Dit alles last-minute waardoor er in studietijd moest worden gesnoeid! Dan ging het allemaal ineens snel en stond ik redelijk snel op Braziliaanse bodem (met een minimum aan Portugees :P)

Hier aangekomen bleken alle mensen uit mijn directe omgeving (mensen in mijn huis en vrienden daarvan) redelijk goed Engels te praten. Ook op het werk lukte het wel om me verstaanbaar te maken. Op straat, op café en in de winkel lukte het door gebarentaal een een basis woordenschat ook wel. En mensen appreciëren het wel als je moeite doet!

Nu ik een kleine maand in Brazilië ben, is het begrijpen minder en minder en probleem. Elke dag hoor ik wel een paar uur Portuguees en dit helpt zeker.Vandaag was er een vergadering met een klant, waar ik redelijk passief bijzat, maar ik heb toch min of meer de grote lijnen verstaan. Het lezen lijkt hard op Spaans en is dus ook niet het moeilijke punt, het spreken is dit wel!

Maar op maandag had ik mijn eerste echte Portugese les. AIESEC heeft geregeld dat alle trainees in franca ( buiten mezelf zijn dit nog drie meisjes) gratis les krijgen in een taalschool in de buurt. Door er wekelijks een paar uur mee bezig te zijn, komt er wat meer structuur in en wordt ik wat zelfzekerder bij het praten. Het is dus niet beperkt tot enkel conversatie, alle rest moet ook gekend zijn ;) Onze lereares, de mooie Maria Fernanda, zal ons hierin ongetwijfeld volop assisteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten