maandag 30 november 2009

het grote Braziliaanse voetbalfeest

Voetbal is heilig hier. De nationale sport, wanneer ik zeg dat dit ook in België het geval is, reageren ze verwonderd. België doet toch niet mee met de wereldbeker?

Dus iedereen heeft zijn eigen team (in geen specifieke volgorde): Palmeiras, São Paulo, Santos (waar Pélé speelde). Je bent voor of tegen. Om beter in te burgeren heb ik daarom een paar weken geleden ook een team gekozen: Corinthians. Dit is een team uit São Paulo waar Ronaldo nu bij speelt, een van de enige spelers die ik hier ken. Dit is ook het team met de meeste aanhangers in de favela's en gevangenissen, wat helemaal bij mij past natuurlijk!

Zoals de seizoenen hier ook anders lopen is dit ook het geval voor het voetbalseizoen (of schooljaar). Dit loopt begin december af, waarna er de zomerstop is. Enkele weken geleden leek het seizoen al te zijn beslecht in het voordeel van Palmeiras, een team uit São Paulo dat zowel bij mij thuis als op het werk een serieuze aanhang geniet. Maar dan verloor dit team de ene na de andere match. Een groot drama voor Cabelo, een van mijn huisgenoten.  Al meermaals werd ik opgeschrikt tijdens een zondagnamiddagdutje door scheldwoorden die luid door het huis rondvliegen. Dan leek twee weken geleden São Paulo kampioen te worden. Tot afgelopen weekend, waar elk team dat moest winnen verloor en elk team dat moest verliezen won. Zo komt het dat het komende weekend, op de laatste speeldag van het seizoen, nog vier teams in aanmerking komen om te winnen. Zo moet het zijn denk ik dan, spannend tot het einde!

Maar deze mening is niet gedeeld door iedereen. Nu de titel in zicht is doen teams al het mogelijke om deze naar hun toe te trekken.Geruchten over smeergeld, het zogenaamde mala branca, opstellen van B-teams, etc. gaan vlot over de tong.
Zo moest afgelopen weekend mijn team, Corinthians, spelen tegen Flamengo, een team uit Rio de Janeiro. De Flamengos moésten winnen om hun kans op een landstitel te behouden. En na vanmiddag de hoogtepunten van de match nog eens te hebben bekeken leek dit zeker op opgezet spel. Aanvallers die voor open doel nipt naast schieten, keepers die niet echt de bal willen pakken,... Het draaide uit op 2-0 voor Flamengo.
Wat aanleiding geeft tot allerlei scheldwoorden die ik vandaag naar mijn hoofd krijg geslingerd :)

Geweld is hier redelijk normaal, er komen regelmatig agenten in gevchtsuitrusting op het veld om de scheidsrechters te beschermen tegen de spelers en vooral de coach! Onderstaand filmpje is nog een leuk extraatje van de match van gisteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten