zaterdag 28 november 2009

Schoenen

Toen ik vertrok uit België, was ik in de waan dat Franca de shoe-capital-of-the-world was.
Hier aangekomen was dit al veel minder het geval. Maar voor mensen van buiten Franca is de stad nog altijd wel bekend voor zijn schoenen.

De grootste impact dat deze schoenindustrie op mijn leven hier heeft is dat ik elke morgen om 6u30 wordt gewekt door een sirene. Dit lijkt een beetje op een bomalarm maar na dit geluid de eerste dagen over de hele stad te hebben gehoord was ik toch meer op mijn gemak. Veel schoenfabrieken zijn dus in het centrum van de stad gevestigd. Er zouden ongeveer vierhonderd fabrieken zijn. Dit gaat van klein tot groot, op weg naar mijn werk passeer ik bijvoorbeeld enkele waar niet meer dan tien mensen werken, maar aan de rand van de stad staan er serieuzere fabrieken. Fabrieken in de stad is nooit een goed idee en komt de kwaliteit van de lucht ook meestal niet ten goede.Daarom probeert de overheid deze fabrieken naar de rand te lokken, om ze daar te centraliseren op een soort van industrieterrein en het leven in de stad wat aangenamer te maken.

Waar er schoenen gemaakt worden moeten er ook verkocht worden! Verspreid over de stad zijn er dus vele fabriekswinekels waar lederewaren tegen scherpe prijzen kunnen worden gekocht. Tot hiertoe had ik nog niet echt mooie dingen gezien. Dat veranderde toen ik naar het schoen shopping center ging. Inderdaad, een  winkelcentrum met niks dan schoenen. Niet direct Wijnegem size, eerder een winkel of twintig à dertig. Hier waren er wel wat mooie dingen te vinden tegen een goeie prijs. Een van de weken schaf ik mij enkele stijlvolle, ledere kwaliteitsschoenen aan voor dertig of veertig euro aan.

Nu we het toch over shopping hebben: kopen op krediet.
In veel schoen- en andere winkels is het gebruikelijk om de prijs aan te geven, opgesplitst in delen. In plaats van 250 reals (ongeveer 100 euro), staat er 5x 50 real op het labeltje. Dit geld zowel voor schoenen, kleding en electronica. En wat sterker is, er zijn meestal geen kleine lettertjes of extra bedrag. Als je de bovenstaande schoenen in een keer betaald kosten ze 250 real. Over vijf maanden gespreid kost dit ook 250 real.
Raar maar waar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten