donderdag 5 november 2009

Caipirusp

Afgelopen weekend was er een groot feest te doen: Caipirusp. Dit is een jaarlijks evenement dat drie dagen en nachten duurt. Het is het grote feest van een van de grote universiteiten van de staat São Paulo. Alhoewel er hier in Franca geen campus van is, ging het feestje hier toch door. De belangrijkste reden is dat er op andere plaatsen geen goeie accomodaties te vinden zijn voor feesten van deze omvang (1500 mensen schat ik) Zoals gezegd gaat het dag en nacht door, ik heb de dagen gebruikt om te recupereren dus daarvan kan ik geen verslag uitbrengen. Maar dus wel van de nachten!

Drank, muziek en heel veel volk. Het concept is dat van een open bar: inkom betalen en zoveel drinken als je maar wilt. Zoals te verwachten brengt dir redelijk schrale toestanden met zich mee (van anderen!) waar we hier niet dieper op in zullen gaan :) Voor het eerst was er ook goeie muziek. Aan het begin en einde van de avond speelde er altijd een goeie dj. Maar op zulke momenten ben ik zeker een buitenstaander. Want tijdens de dj bezig was werd er weinig tot niet gedanst (natuurlijk wel door mezelf!). Dit in scherp contrast met de live bands die later op de avond van start gingen. Waar ik de eerste avond nog kon genieten van de muziek, alle bekende muziek een beetje vermengd met samba ritmes, was het armoede troef op de andere. Zo had dag twee de Braziliaanse countrymuziek en was dag drie onwaarschijnlijk maar waar nog slechter met samba rock toestanden. Ik zal het er maar op houden dat ik de muziek niet kan appreciëren omdat ik de taal niet spreek ;)
Maar ondanks de povere muziek was het leuk om plezier te maken met mijn huisgenoten en om mensen uit andere steden te leren kennen.

Veel mensen komen dus uit andere steden naar Franca voor dit feest. Velen zijn dus ook met de auto gekomen. En omdat de plaats waar de feesten te doen zijn wat uit het centrum ligt nemen ze dus ook hun auto om er naar toe te komen. En rijden ze dronken terug naar huis. Tijdens dit weekend was er een ongeval waarbij een zatte student 4 mensen had doodgereden, inwoners van mensen van Franca. Begrijpelijk wekt dit nogal wat ergernis op bij de lokale bevolking. Deze relatie is zover ik hoor altijd al een beetje verzuurd geweest. Aangezien de meeste studenten niet afkomstig zijn uit Franca, nemen ze dus soms de plaats in van studenten uit Franca die dan in andere steden moeten gaan studeren. Ook doen alle zatte toestanden de reputatie van de studenten geen goed. Maar ondanks ik als buitenlander tussen de studenten woon, werk ik ook in Franca. Het beste van beide werelden!

1 opmerking:

  1. "Zoals te verwachten brengt dir redelijk schrale toestanden met zich mee (van anderen!) " --> RIGHT! :)

    BeantwoordenVerwijderen