donderdag 4 februari 2010

Downtown São Paulo.


Bijna een dikke maand na dat ik in São Paulo ben geweest heb ik nog altijd niks verteld over de stad zelf. Ik ben ondertussen het meeste dat ik wou vertellen vergeten. Maar ik hoop da de foto's veel goed maken!



Kerk omgeven door flatgebouwen in het midden van de stad. De mensen die op dit plein rondhangen zouden vooral hoeren en pooiers zijn (ook al is het het midden van de dag!).



Een park, vroeger werd er hier koffie gekweekt en stroomde er een rivier. Deze rivier vormde de grens tussen de oude stad, waar alle flatgebouwen staan, en de nieuwe stad, achter de foto. Het gebouw in het midden van de foto is het stadhuis van São Paulo, mét helikopter op het dak. De burgemeester wil immers niet in ontzettend lange files van de stad staan :)


Voor een tijdje was dit gebouw het hoogste ter wereld (ik schat ergens in de jaren twintig). Eerst wilde niemand er in wonen omdat de mensen het gevaarlijk vonden. Maar nadat de burgermeester helemaal bovenaan ging wonen en was iedereen toch gelukkig. Nog altijd vormen de drie bovenste verdiepingen één geheel voor een hoge stadfunctionaris.



De kathedraal is een van de weinige dingen die echt kan bezocht worden. Maar spijtig genoeg was deze niet echt speciaal te noemen.

Het nulpunt van São paulo, oftwel de plaats waar de stad bijna 500 jaar geleden gesticht werd .


Dit is een van de meest interessante dingen die ik heb gezien. Het gebouw op de voorgrond is de openbare markt, een plaats waar verse groenten, fruit, vlees en vis worden verkocht. De twee flatgebouwen op de achtergrond, bijgenaamd Treme-treme zijn favela's. Midden in het centrum van de stad staan deze gebouwen leeg en worden ze bezet door armen en daklozen. In het gebouwen zouden enkele hoerenkoten, een wapenwinkel, een drugswinkel en enkele druglabs te vinden zijn. Op de drie bovenste verdiepen is de politie nog nooit geweest, het oerwoud is er te dik!









Deze foto is getrokken in een buitenwijk van de stad. Vijf flatgebouwen in aanbouw, allemaal tegelijk, allemaal al verkocht. Als je een beetje van het centrum weggaat zijn kranen en bouwwerven alles wat je ziet.

Voila. Dit was al waar ik op dit moment over kan vertellen. maar ik ga ongetwijfeld nog enkele keren terug. daarna zal ik andere verhaaltjes vertellen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten